Rescued a Schaublin 13 from being scrapped.

• Auteur de la discussion Firststrike
  • Date de début
F
Firststrike
Nouveau
27 Jan 2020
11
  • Auteur de la discussion
Hi, the pictures show the Schaublin which was going to be scrapped. i paid £100 : Shock: for the machine which the owner said was what the scrap dealer was going to pay, i had no idea these machines had such a following. The machine came with the vertical and horizontal heads, a Schaublin vice, oiler and various collets and cutters. The machine runs beautifully and is very quiet, the only part not working is the rapid travel, when the pedal is depressed the RCB trips. Apart from this minor detail i am very happy:-D. Checked all the oil levels and they were fine the only criticism i can say is grease has been used instead of oil in the nipples.

DSC_0040.JPG

DSC_0043.JPG

DSC_0041.JPG

DSC_0044.JPG

DSC_0042.JPG

F
Firststrike
Nouveau
27 Jan 2020
11
Had no idea what i was buying, i didn't even want a milling machine but very happy now i have this one.:-D

M
mig45
Compagnon
28 Fev 2008
773
orleans
bonsoir
c'est bien joli tout ca, mais moi, je comprend rien :eek:
cdt

F
Firststrike
Nouveau
27 Jan 2020
11
Hi Mig45, unfortunately i don't speak French, i have to use Google translate which is ok but not always accurate.

osiver
osiver
Compagnon
7 Sept 2013
11 285
c'est bien joli tout ca, mais moi, je comprend rien
Je peux traduire mais ça va vous faire du mal ... :twisted:

£100 pour une fraiseuse Schaublin 13 avec étau, tête horizontale et verticale, table inclinable, des fraises ...
Seul problème, les avances rapides font disjoncter le différentiel (moteur ??) sinon marche bien ... :smt023

Dernière édition:
osiver
osiver
Compagnon
7 Sept 2013
11 285
That's an incredible deal !
You may have a defective traverse motor. I don't know if they are still available and might be pricey. :???:

F
Firststrike
Nouveau
27 Jan 2020
11
Bonsoir Osiver, that motor looks very difficult to remove so it will stay as it is for now.: Wink:

F
Firststrike
Nouveau
27 Jan 2020
11
Looking at the pictures i posted, i should have given the old girl a bit of a clean before posting.:Oops:

F
Firststrike
Nouveau
27 Jan 2020
11
Swivelling table? i have no idea! I will check tomorrow when i go into work.

JASON
JASON
Compagnon
14 Nov 2010
2 112
MARSEILLE
Bonjour à tous,

Ce que veut notre ami (Traduction) :
Salut, les photos montrent le Schaublin qui allait être mis au rebut.
J'ai payé 100 £: (118,24 € !) Choc: pour la machine que le propriétaire a dit être ce que le marchand de ferraille allait payer, je ne savais pas que ces machines avaient un tel suivi. La machine était livrée avec les têtes verticales et horizontales, un étau Schaublin, un graisseur et divers pinces et couteaux. La machine fonctionne à merveille et est très silencieuse, la seule partie qui ne fonctionne pas est la course rapide, lorsque la pédale est enfoncée, le RCB se déclenche. En dehors de ce petit détail, je suis très heureux. Vérifié tous les niveaux d'huile et ils allaient bien, la seule critique que je peux dire, c'est que de la graisse a été utilisée à la place de l'huile dans les mamelons.

Vous devez traduire en ligne avec GOOGLE mais il y a aussi un traducteur bien pratique (entr'autres) :
JASON

Hello,
You have to translate online with GOOGLE but there is also a very practical translator (among others):
JASON

Dernière édition par un modérateur:
vax
vax
Modérateur
5 Mar 2008
7 484
Guipavas (près de Brest)
Hello Friststrike,
Welcome on board!

You have a pretty machine now... You are lucky ! :smt023
Checked all the oil levels and they were fine the only criticism i can say is grease has been used instead of oil in the nipples.
Comme traduit par Jason, cette dernière phrase annonce un peu de travail...
De la graisse au lieu de l'huile... J'en connais d'autre qui ont fait l'erreur ! va y avoir du nettoyage à l'essence dans l'air avant de reprendre tout les points de huilage...

Friststrike, you must clean ALL the grease everywhere, you can use gasoline to do that.
When all will be grease free, you will make oil levels.